suikerprobleempje

Suiker, wie is niet groot geworden met een snoepje en een koekje. Een gewenning is het. Let maar eens op als je een aantal dagen geen suiker eet, en dan ineens wel, je zal het al snel TE zoet vinden. Misschien is het een verslaving, dat weet ik niet. Maar ook al let je erop dat je geen suiker eet, er zit veel verborgen suiker/zoetstoffen in producten. Glucose-fructosestroop is een zoetstof die veel in bewerkte producten zit. Bij overmatig gebruik ontstaat diabetes en obesitas. Ik vraag me altijd af waarom ze dat doen. Ik zal wel te simpel denken, maar als ze dit nu gewoon verbieden zodat de voedingsindustrie verplicht wordt om een beter alternatief te bedenken, dan zijn er misschien minder mensen met diabetes en obesitas. Dat scheelt enorm in de zorgkosten, lijkt mij. Maar goed, dit is een persoonlijke gedachte.
Aspartaam (E951) is ook zoiets…waarom? Hartstikke slecht voor je! Schijnt je hersenen en zenuwstelsel aan te tasten. Je wordt er moe van, versnelde hartslag, kan allergische reacties krijgen, en nog veel meer. En je wordt er dik van. Hoe dat kan? Je stofwisseling raakt in de war, je lichaam denkt energie te krijgen, maar krijgt het niet waardoor het op zoek gaat. Oftewel je wordt gestuurd naar calorie-rijk eten. Wil je er meer van weten, de FDA (de Amerikaanse Food & Drug Administration) heeft veel onderzoek naar aspartaam gedaan, en ondanks alles is het een goed gekeurd middel, onbegrijpelijk.
Voor de lezers onder ons om het eens haarfijn van een wetenschapper te lezen: http://americannutritionassociation.org/newsletter/review-excitotoxins-taste-kills

Suiker in je lichaam betekent een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Energiestoot die maar heel even duurt. En daarna krijg je het inkakmoment, pfff.
Je lichaam vraagt, nee smeekt, om eten, calorieën. Het kan zich niets beters voorstellen. En zo heb je voor je het weet alweer iets in je mond gestopt. Begrijp je de cirkel waarin je terecht komt?

In plaats van suiker kan je ook vervangers gebruiken. Honing bijvoorbeeld, is wel bijna net zo calorierijk als suiker, maar er zitten in ieder geval nog voedingsvezels in. En je piekt minder snel.
Net als palmsuiker (kokosbloemsuiker) ook calorierijk maar met een lage glycemische index, en heel veel nuttige voedingsstoffen.
Stevia is ook heel goed, maar eigenlijk alleen de blaadjes, het witte poeder is sterk geraffineerd. En heel zoet.
Ahornsiroop wordt gemaakt van houtsappen die gewonnen worden uit de esdoorn. Pure ahornsiroop bevat wel 20 stoffen die bijdragen aan een goede gezondheid. Bovendien hebben deze 20 stoffen kanker-, bacterie- en diabetesremmende eigenschappen.

Nu genoeg over zoet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.