Groene Smoothie, wel of niet?

Steeds meer mensen drinken groene smoothies. Allerlei soorten groente en fruit in een blender en mixen maar. Goed bezig? Zeer zeker als je te weinig groente of fruit eet. Ons lichaam maakt alleen Vitamine D aan, de rest moet van voeding komen.  Een beetje achtergrond informatie kan geen kwaad.

Onze voeding bestaat uit vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) en wateroplosbare vitamines (C en B-vitamines).

De vetoplosbare vitamines, het woord zegt het al, wordt opgenomen door voedingsvet. Is er geen vet aanwezig dan worden ze niet opgenomen. Dit gebeurt in de dikke darm. De meeste groenten bevatten te weinig vet. Zonde van al die vitamines die je naar binnen slurpt in je smoothie. Wat kan je daar aan doen?
Bepaalde vruchtsoorten toevoegen die wat meer vet bevatten, zoals avocado, kiwi, perziken, nectarines, olijven. Maar ook in broccoli, boerenkool en spruitjes zit wat meer vet. Noten, pitten of lijnzaad bevatten ook veel vet, dus is een prima aanvulling.

Oké, dit weet je nu, dus nu maar gelijk aan de smoothie? Nee nog even wachten, we zijn er nog niet.

Het volgende punt is het drinken versus kauwen.
Gaan we het weer hebben over verteren. De spijsvertering begint in de mond. Door te kauwen komt er speeksel-enzymen vrij en die enzymen heb je nodig om alles te verteren. Zit deze enzymen niet bij je voedsel, dan komt het terecht in je darm, die kan daar niets mee, het gaat gisten, er komen gassen vrij, opgeblazen gevoel en voor je het weet wil het gas zelfs je oren uitkomen.
Maar hoe dit nu op te lossen. Door slokjes te nemen en even in je mond te houden, zodat er speeksel bij komt. Dus helaas, je smoothie even snel wegklokken is niet een goed idee.

Dit was het? Nee, bijna.

Maak je een smoothie, doe het dan met een blender, of staafmixer en niet met een dure sapcentrifuge want anders krijg je sap, zonder vezels. En laat nou net al die vezels zo goed voor je darmen zijn. Het voert afvalstoffen af. Dus sorry voor degene die een sapcentrifuge voor de smoothies hebben gekocht, een nutteloos apparaat.

En als laatste, helaas voor de zoetekauwen onder ons, gooi er niet teveel fruit in. Er zit zoveel suiker in fruit, dus je krijgt een suikerpiek (snel omhoog en dan snel naar beneden) met als gevolg dat je binnen de kortste keren alweer verlangt naar Eten. Bij veel suiker/koolhydraten maak je meer insuline aan, dat helpt bij de verbranding van suiker als energie maar dat verstoord juist de vetverbranding.

Zo, en nu…Drink/eet smakelijk!

Bron: verschillende site’s over spijsvertering en de biologie lessen van vroeger 🙂

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.